KOPPING /VAKUMMASSASJE

Kopping har lang historie i forskjellige former for østlig medisinsk behandling. Teknikken stammer trolig fra Kina, men her strides de lærde. Kopping har også blitt benyttet i vesten i lang tid, og som en moderne behandlingsform, har den oppstått i Russland og Tyskland.

I de senere årene har kopping blitt gjenopptatt for fullt og er nå en populær og utbredt terapiform.

Det grunnleggende i behandlingen er å øke blodgjennomstrømningen i muskulaturen og dermed aktivisere kroppens eget helbredelsessystem.
Det benyttes kun en glasskopp, som det jobbes aktivt med under hele behandlingen. Denne er festet til en gummiball, som klemmes sammen for å danne vacumet.

Behandlingen begynner bestandig på et bestemt punkt og koppen blir deretter satt i bevegelse - etter et eget system.

Dette er en svært dyptgående form for massasje - m.a.o. en dypvevs massasje. Kopping-massasje er egentlig en videreføring av
kopping - slik behandlingsformen oppsto.

ULIKE METODER

Det er viktig å skille mellom de ulike metodene man benytter ved kopping:

Ved den metoden vi utfører, jobbes det aktivt med koppen hele tiden - det er dette som er kopping-massasje.
Vi benytter ikke den andre formen for kopping, der mange kopper settes på huden samtidig.
Det er vår erfaring at kopper som settes fast etterlater større og mer skjemmende merker - i tillegg til å være mer smertefullt.

Hva skjer?

Målet ved behandlingen er og "åpne" lukkede, kalde områder, og eventuelt dempe aktiviteten i stressede, varme områder.

Behandlingen har basis i fire kjerneområder på kroppen. Disse områdene masseres opp, før man går inn på spesielle smerteområder. Dette aktiviserer blodets sirkulasjon og påvirker nærings – og oksygenopptaket i kroppen. Indre organer påvirkes – via hudens reflekssoner og kroppens eget rensesystem settes i gang ved at avfallsstoffer frigjøres og dreneres ut – via lymfesystemet. Behandlingen stimulerer altså kroppens egen evne til å ta seg av årsakene til plagene.

Prinsippene ved kopping er vitenskapelig velkjent og det kan derfor diskuteres hvorvidt metoden kan kalles en alternativ behandling. Universitetet i Berlin har utviklet dette til en helhetlig behandlingsform som fullt ut kan forklares naturvitenskaplig.

Koppingmassasje har et meget stort bruksområde og kan – med fordel benyttes ved de fleste akutte og kroniske plager, men er spesielt godt egnet ved muskulære plager. Ved behandling øker oksygen - og næringsopptaket i cellene - som igjen bidrar til bedre konsentrasjon og økt energi.

Ettersom kopping løser opp spenninger dypt nede i muskulaturen - på svært kort tid, er dette en behandlingsmetode som egner seg spesielt godt i en travel hverdag. En grundig behandling av nakke og skuldre gjennomføres på 15-20 minutter.

Kopping gir også svært gode og varige resultater hos barn med astma og allergier.

Plager som ofte behandles :

SMERTER I NAKKE, SKULDRE OG ARMER.

MUSEARM / TENNISALBUE

HODEPINE/ MIGRENE

ASTMA /ALLERGIER

WHIPLASH

RYGGLIDELSER ( ISJIAS, LUMBAGO, PROLAPS ETC.)

HOFTEPLAGER (BL.A. STIVHET ETTER OPERASJONER)

BEKKENLØSNING

ØRESUS