Ørelysbehandling

Otopati er en enkel terapiform som baserer seg på ny viten og urgammel behandling (900 år), som har vært benyttet både i Asia og Mellom-Amerika. Prinsippene er enkle å gjennomføre, ikke minst en meget behagelig terapiform som sammen med å være effektiv, også virker beroligende og avslappende.

Behandling:

Ørelys gir et lett trykk nedenfra (kamineffekt) og vibrasjonsbølgene i luften fra ørelyset, som oppstår gjennom flammens bevegelse, virker som en myk massasje av trommehinnen. Klienten ligger behagelig på siden, helst i hvilestilling og gjerne med lukkede øyne. Ørelyset settes loddrett i ytre øregang og lyset tennes på. Det skapes et osmotisk trykk. Osmose er bl.a. væske som diffunderer gjennom skillevegger (trommehinnen). Diffusjon er, enkelt forklart, væske som beveger seg/spres og osmotisk trykk skaper fortgang i denne ellers langvarige prosessen. Vi kan derfor konkludere med at behandlingen resulterer i trykkutligning og drenering av væske fra mellomøret. Den mest spontane effekten oppnås hos personer med akutt mellomørebetennelse. Klienten opplever en susing og en svak varme.

Det oppstår økt varme og mikrosirkulasjon i øregangene, øvre luftveier, bihule og nese.

Urtenes egenskaper og det vakuum som oppstår når lyset brenner, gjør at en del symptomer i mange tilfeller kan avhjelpes eller forsvinne helt. Varmen når lyset brenner – en temperaturstigning på 1-3 grader – er tilstrekkelig til å virke lett smertestillende og til å mykgjøre voks og gamle avleiringer fra ørebetennelser i mellomøret og øregangene. Den stimulerer akupunkturpunktene og blodsirkulasjonen, og åpner tette porer.

BARN – for dem er dette et behagelig og smertefritt alternativ, og metoden brukes også derfor i stor grad ved både kronisk og akutt ørebetennelse. Ved hjelp av et otoskop kan vi se om øregangen er rød og hissig og om det er mye ørevoks som kan irritere. Det vil ofte være nok med en behandling, dersom barnet kommer tidlig i sykdomsforløpet.

Behandling med ørelys blir ofte benyttet ved plager som:

· Kroniske infeksjoner
· Bihulebetennelse
· Halsbetennelse
· Mellomørebetennelse
· Dårlig hørsel
· Forkjølelse
· Influensa
· Pusteproblemer
· Eksemer
· Voks (propper) i ørene
· Tinnitus
· Svimmelhet
· Migrene
· Hodepine / hodeplager
· Stress
· Søvnløshet
· Øker immunforsvaret

Behandling med ørelys kan i mange tilfeller påvirke langt mer enn man umiddelbart merker, noe som kan gi mange forskjellige reaksjoner. Mange opplever en utrolig indre ro og balanse, andre kan være trette og litt fraværende og føler trang til å sove. En god del sier at de føler seg klarere og lettere etter behandlingen.

Behandlingen virker ikke bare her og nå, men er på lengre sikt med på å opprettholde harmoni mellom det fysiske og det psykiske mennesket. Kall det gjerne en form for mild trommehinne massasje, som påvirker reflekssonene og som derved berører meridianene våre.

Ved plager som tinnitus (øresus), Meniers, balanseproblemer etc., varierer effekten av behandlingen i vesentlig grad og det understrekes at det ved disse plagene kan være snakk om ganske mange behandlinger før evt. bedring. Det er - som kjent flere forskjellige årsaker til de nevnte plagene, og vi kan aldri si noe om resultatene før behandling. Det eneste som er sikkert er at du blir kvitt store mengder med ørevoks.
Ørelys er ikke et legemiddel og kan ikke erstatte legebehandling eller medisiner. Den er et praktisk hygienetiltak som en meget god virkning – totalt uten bivirkninger.